Chanel N°5, povestea unui parfum atemporal

Pe 5 mai 1921 s-a nascut Chanel N°5, unul dintre cele mai cunoscute parfumuri ale tuturor timpurilor. La exact o suta de ani, ii reluam istoria, cu curiozitati, secrete si un strop de mister. Toate caracteristicile care i-au facut traseul iconic.  

Chanel N°5 a implinit o suta de ani : era 5 mai 1921 cand primul parfum al Maison fondata de Madame Coco a fost prezentat unui cerc restrans de oameni, in magazinul istoric din Rue Cambon 31. Pentru a sarbatori acest important ziua de nastere, maison a avut un prim teaser video care  rezuma, in doar cateva minute, istoria parfumului, ultimul capitol al seriei Inside Chanel. Atemporal, revolutionar, iconic, Chanel N°5 este unul dintre cele mai cunoscute si iubite parfumuri din lume: se estimeaza ca au fost vandute 80 de milioane de sticle.

Cum a aparut Chanel N°5?

Motivele unui asemenea noroc sunt diferite, pornind de la origini: Chanel N°5 a fost primul parfum creat de o femeie pentru femei , si mai presus de toate a fost revolutionar pentru vremurile in care s-a nascut. De fapt, la inceputul secolului al XX-lea, parfumurile unice erau cele mai populare, in timp ce Gabrielle Chanel visa la un parfum elaborat, care sa nu semene cu nimic altceva si sa nu aiba „miros de trandafiri sau de lacramioare”.

Iata ce i-a spus chimistului franco-rus  Ernest Beaux,  pe care l-a cunoscut datorita iubitului sau, Dimitri Pavlovic Romanov; Beaux, care, la fel ca tatal sau inaintea lui, lucrase cu Rallet&Co. din Moscova, o companie de parfumuri care i-a servit pe Romanov, a folosit mult temutul trandafir, dar si iasomie, vanilie, mosc, ylang-ylang si alte esente, pentru un total de aproximativ 80 de elemente .

Visul doamnei Coco: „Parfum de femeie, nu flori”

Aldehidele  au facut diferenta, atat de mult incat clasificarea corecta a parfumului este aldehida florala . Acestea sunt compusi artificiali de utilizare neobisnuita in parfumeria vremii, motiv pentru care Chanel N°5 a reprezentat o adevarata revolutie.

Inainte de acest parfum, doar alte trei le contineau: Reve d'Or si Floramye, ambele nascute in 1905, si Quelque Fleurs , creat de Robert Bienaime in 1912 si devenit celebru si pentru ca a fost purtat de Lady Diana in ziua nuntii sale cu printul. Carlo. Beaux a creat aldehidele C10, C11 si C12, cu scopul de a atenua efectul floral de trandafir si iasomie.  Madame Coco a fost clara: isi dorea  „un parfum care sa miroase a femei si nu a flori, pentru ca femeile nu vor sa miroasa ca un pat de trandafiri”,  asa cum ar fi afirmat o reclamatie publicitara in 1955.

Hermes parfum | Top 10 parfumuri Hermes pentru femei Te-ar putea interesa si: Hermes parfum | Top 10 parfumuri Hermes pentru femei

Un numar magic, scris in destin

Numele ales pentru parfum este, de asemenea, simplu si inovator, dar cu siguranta nu intamplator: Gabrielle Chanel a selectat a cincea esenta din cele zece propuse de Beaux (au fost numerotate de la unu la cinci si de la douazeci la douazeci si patru), dar numele este legat si de mai, a cincea luna a anului. Este celebra fraza:  «Imi lansez colectia de haine pe 5 mai, a cincea luna a anului, sa-i lasam numarul pe care il poarta, acest numar 5 ii va aduce noroc» .

Misticismul lui Coco Chanel

Cifra cinci, in realitate, a fost un fel de talisman pentru Chanel : pasionata de numerologie, ea i-a atribuit o valoare mistica, adanc inradacinata in viata ei inca din copilarie. Ea a crescut intr-un orfelinat, la Aubazine, iar biserica locala era acoperita de simboluri si numere: cinci se repeta adesea si aceasta a avut intotdeauna o putere fermecatoare asupra ei, la fel ca multe alte numere legate de alte parfumuri, 18, de exemplu, sau al 22-lea.

Jocul corespondentei ar putea continua pentru totdeauna: Chanel era Leu, al cincilea semn al Zodiacului si se pare ca o ghicitoare ii spusese ca acel numar ii va aduce noroc.

Succesul Chanel N°5

Asa a fost. Succesul a fost imediat, in ciuda faptului ca in primii ani ai istoriei parfumului ei Madame Coco nu prevazuse niciun tip de publicitate: a fost vorba de gura in gura si urmele lui persistente care l-au transformat intr-un adevarat obiect de dorinta pentru femeile din timp. Misia Sert, o prietena a lui Mademoiselle a spus : „A avea o sticla este ca si cum ai avea un bilet de loterie castigator”.

Francezii erau fascinati de durabilitate, imposibil de gasit in parfumurile mono care nu sunt sustinute de chimie, si de alura seducatoare: florile erau romantice si conventionale, moscul si iasomia provocatoare si nepotrivite, ceea ce era necesar pentru a fi remarcat. In 1986 a fost reinterpretata de Jacques Polge, care a dat viata unei compozitii mai pline si mai contemporane, fara a distorsiona totusi combinatia fericita a originilor.

Dior Sport Cologne, un parfum pentru femei proaspat si sexy Te-ar putea interesa si: Dior Sport Cologne, un parfum pentru femei proaspat si sexy

O sticla neobisnuita si iconica

La fel de revolutionar ca si continutul este sticla. Chanel si-a dorit sa fie esential si cu linii curate, invizibil. O sticla transparenta care a facut cu ochiul modernismului in curs de dezvoltare, care a ramas substantial neschimbat de-a lungul timpului , cu exceptia capacului, care a fost modificat de mai multe ori ca marime si forma, pana la cea actuala, o reproducere in miniatura a Place Vendome vazuta de sus.

Un obiect foarte recunoscut, expus la MoMA din New York din 1954 si atat de iconic incat Andy Warhol a dedicat o serie de serigrafii parfumului intitulat  Ads: Chanel .

Chanel N°5 si Marilyn Monroe, marturii intamplatoare

Coco Chanel a fost prima marturie a parfumului : la Harper's Bazaar, in 1938, imortalizat de fotograful de origine maghiara Francois Kollar, si apoi multe alte celebre. De la Marilyn Monroe, care, in ciuda faptului ca nu a fost niciodata oficial ambasador al Maison, pe 24 martie 1955, ziua premierei filmului  Cat on a Hot Tin Roof de Tennessee Williams, a fost fotografiata in camera ei de hotel cu o sticla din faimosul parfum in mainile ei (abia cu putin timp inainte, unui jurnalist care a intrebat-o cu ce se imbraca in pat, i-a raspuns: «Doua picaturi de Chanel N°5» ) actritei si modelului Suzy Parker, care in 1958 a intruchipat perfect idealul Maison: afirmatia a fost: „Orice femeie in viata iubeste Chanel N°5”. 

Catherine Deneuve si Carole Bouquet, interprete de neuitat

La inceputul anilor '70 ar fi randul lui Catherine Deneuve, cu frumosul portret al actritei franceze al lui Richard Avedon, iar apoi, in anii '80, Carole Bouquet , de asemenea protagonista unei reclame de televiziune creata de Ridley Scott.

Nicole Kidman si Gisele Bundchen, chipuri contemporane ale Chanel N°5

O alta marturie frumoasa, Nicole Kidman, chipul lui Chanel in 2005. Autoarea reclamelor de televiziune, Baz Luhrmann, care a regizat si actrita in Moulin Rouge, aceeasi regie pentru reclama cu Gisele Bundchen.

Dar cu Brad Pitt, in 2012, parfumul iconic marcheaza o alta revolutie: pentru prima data marturia unui parfum feminin este un barbat: «Oriunde ma duc acolo esti tu, inevitabil», a spus Pitt. Si poate ca chiar este, inevitabil. Nimeni nu place Chanel N°5.


0,00 (0 voturi)

Nu sunt Comentarii la Chanel N°5, povestea unui parfum atemporal

Iti place Articolul? Distribuie si prietenilor tai:

×
Parfumuri Online